mijke klein#uitsnede.jpg

Over Mijke

Mijke is grafisch ontwerper (ArtEZ) en museoloog (Reinwardt Academie)

Mijke ‘moest’ als kind van twee stedenbouwers vaak naar het museum. Het bezoek duurde haar vaak te lang en er was eigenlijk nooit iets te doen voor kinderen. Zij klaagde dan over ‘museumvoetjes’. Toen zij zelf kinderen kreeg, merkte ze dat musea zich in de loop der jaren hadden ontwikkeld tot relatief veilige, kindvriendelijke plekken. Pas tijdens een studiereis naar Londen ontdekte ze wat musea echt kunnen betekenen voor families. 

Mijke is een goede audience advocate: in gesprekken met opdrachtgevers en tijdens werksessies luistert ze tussen de regels door: worden families hier gelukkig van? Mijke houdt met haar ontwerpersblik altijd scherp voor ogen waar de families zijn als ze informatie tot zich moeten nemen. Wat zien ze? Wat trekt aandacht? Wat is de kern van het verhaal? Kinderen en ouders moet je natuurlijk uitnodigen, maar je moet ze niet afleiden met ingewikkelde toeters en bellen. Mijke is van de heldere, rustige vormgeving met vrolijke twist, want families die meteen en goedgemutst samen aan de slag kunnen, daar wordt ze blij van.

 

Marie Anne in de druiven.jpg

Over Marie Anne

Marie Anne is neerlandicus (UvA) en productontwerper (Gerrit Rietveld Academie).

Marie Anne herinnert zich nog goed hoe ze als kind in de ijskoude en eindeloos lange rij stond bij de tentoonstelling La Grande Parade van het Stedelijk in de jaren 80. Gelukkig deelde het Stedelijk warme chocomelk uit. Dit maakte grote indruk, dat je zoiets leuks kon doen voor je publiek. Marie Anne raakte zo bewust van het belang van aandacht voor de bezoeker. 

Ze belandde in de museumwereld, werkte op diverse educatieve afdelingen waar ze aanbod ontwikkelde voor volwassenen (NT2) en kinderen, en ontdekte dat vooral het informele en ongeplande bezoek haar aansprak. Wat gebeurt er tussen die bezoekers? Wanneer hebben ze het naar hun zin? Hoe zet je ze “aan”? Marie Anne is een onderzoekende ontwerper, analytisch en concept-vast. Haar kracht: interactie veroorzaken, maffe spelletjes verzinnen, verrassende oplossingen bedenken en luchtige stukjes schrijven (ook over zware materie).