Jouw familie is niet dé familie

Als we met opdrachtgevers praten, horen we weleens een zin als dit: “Ik behoor zelf ook tot de doelgroep, ik weet wat families willen.” Deels klopt dat natuurlijk. Je weet wat jouw familie nodig heeft als jullie een dagje uit gaan. Maar in wiens schoenen sta je? In die van jezelf (museumprofessional) of die van de first time visitor? 

Het is goed om te bedenken dat jij een uitzonderlijke bezoeker bent en dat de meeste families andere verwachtingen, wensen en behoeften hebben dan jij. Er zijn namelijk niet zo veel families in Nederland waarvan één van de ouders in een museum werkt. Voor veel ouders is een museumbezoek een hoop gedoe en als ze onzeker zijn of het uitje een succes wordt dan komen ze niet. Bij de families die wél komen, zie je geheid dat ze dingen anders doen dan jij. Misschien kijk je er met verbazing naar: families die in de garderobe nog even een boterham wegknagen voor ze naar binnen gaan, kinderen die rare geluiden maken, ouders die de speurtocht overnemen, families die de kortste route nemen, families die denken dat ze alles moeten doen... Bedenk dit: al die families hebben toch maar mooi de moeite genomen. 

Moeite
En dat is onze expertise. Wij weten veel over die moeite, hoe je dat in kaart brengt en wat je als museum kunt doen om de families te helpen. Met onze oefeningen in empathie krijg je voor ogen hoe je jullie aanbod kan laten aansluiten op al die families die je niet kent en waar je totaal niet op lijkt. 

BlogDaniel Gravemaker